Kreteksigaretten - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Ron & Jeanette Hes - WaarBenJij.nu Kreteksigaretten - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Ron & Jeanette Hes - WaarBenJij.nu

Kreteksigaretten

Blijf op de hoogte en volg Ron & Jeanette

18 Mei 2015 | Indonesië, Soerabaja

Jeanette besluit toch om nogmaals in het hotel te blijven. De rust doet haar goed en ze heeft ook de tijd aan zichzelf. Ik ga met de gids Soerabaja verkennen. Eerst naar de Kreteksigaretten "fabriek "en museum. Eef, helaas mocht ik in de "fabriek" vanwege privacy redenen geen foto's maken.
Maar kort samengevat:
In een grote hal verwerken koppels van 4 personen nog handmatig deze sigaretten 1 persoon vult, de volgende rolt , daarna lijmen en de laatste knipt en dit alles in een razend snel tempo.
In het museum zit 1 koppel van 4 personen zodat je het van dichtbij kan aanschouwen hoe alles is geregeld.
Heb nog wel foto's in het museum gemaakt maar deze laat ik je wel na onze vakantie zien. Nog even de brug over naar Madura.
De brug is zeker prachtig maar gaat volgens mij ook tenkoste van de bevolking ! Je ziet aan beide kanten weer nieuwe "dorpjes"ontstaan. Jammer dat dit zo moet. Zal zijn redenen hebben.
Daarna alleen door Soerabaja gebanjerd om alles op een wat rustiger wijze te bekijken.
O ja, ik ben nog even naar het bevolkingsregister geweest om wellicht nog gegevens te vinden.
Valse hoop natuurlijk maar het is wel een ervaring om er tussen te staan.
Privacy voor mij vergeet het maar. Aan de balie schuift er zo maar iemand bij en begint er door heen te praten en dit terwijl de gids nog het een en ander aan het uitleggen is.
Duurt dus allemaal veelste lang en besluiten weg te gaan. Jammer maar de ervaring blijft boeiend.
s Avonds komen we het echtpaar tegen die we ook in het Hotel Tugu Malang hebben ontmoet.
Besluiten om 's-avonds om samen in het Hotel te dineren. Reuze gezellige avond.

• 31 Mei 2015 - 18:07

Arnold:

Leuk om deze reisverhalen te lezen. Veel plezier!